Den uppgraderade krishanteringen med möjligheternas sjömansgryta
KRIS-KOMMUNIKATION
Att leda i blåsväder av Maria Langen och Sverre Sverredal
För en tid sedan fick jag i mina händer en bok om kriskommunikation. Jag har genom åren sett mängder med varianter på detta ämne. Som chef och ledare både inom skola och kyrka för både mindre och större organisationer har jag ju haft anledning att arbeta med krishantering och dess efterbörd. Helt enkelt för att grundregeln för alla organisationer är att förr eller senare kommer krisen i alla sammanhang och till alla företag, organisationer oavsett huvudman och den drabbar grupp och/eller individnivå. Detta kan vi veta helt säkert men vi kan mer sällan veta när!
När Tsunamin kom arbetade jag som rektor med ansvar för över tusen elever, föräldrar, anhöriga och personal. Hade någon av dem omkommit? var första frågan. Var är personalen var en andra fråga? Julledigheten avbröts och kartläggningen började. Sedan följde det ena efter det andra tills slutligen bilden klarnat för oss hur läget såg ut och hur vi kunde gå vidare med förberedelserna för att ta emot eleverna, föräldrarna och personalen efter jullovet. Detta var före FB- tiden!
Langen/ Sverredal har på ett mycket bra sätt uppgraderat krisens kommunikation. Kriserna är i mångt och mycket de samma som förr men krisens sammanhang har dramatiskt förändrats bara de senaste tio åren. Detta ställer nya krav på ledarskap och på krisberedskapen hos alla sammanslutningar, organisationer och företag. Små som stora. Langen/Sverredal har på ett mycket pedagogiskt sätt identifierat detta och beskriver med stor inlevelse krisens ”grammatik” i det samtida samhället som så starkt präglas av sociala medier och media överhuvudtaget. Jag har inte tidigare stött på ett krishanterings material som så förtjänstfullt lyckas översätta krisens verkningar och understryka vikten av att hantera sociala medier i alla sorters väder inte minst blåsväder. Vanligt är att man inte är uppgraderad, förberedd och ”hoppas” att det inte händer oss. Man vet att det står en pärm i hyllan som vi gjorde i ordning för några år sedan men innehållet kan vara före ”FB tiden” med tänk och rutiner som ligger före paradigmskiftet i mediernas värld.
Jag skulle inte klarat av att hantera en kris av tsunamins magnitud i dag om jag tillämpat samma ”krishanteringspärm” som jag hade då för min organisation när det verkligen begav sig den gången. Denna bok med vidhängande material och den kompetens som författarparet äger hjälper även den mest osäkre (inom media och sociala media) chef att utveckla en strategi även på dessa områden som har med sociala media att göra i synnerhet men även media i allmänhet. Vi får aldrig underskatta krisens medialitet och hamna i passivitet.
När drevet går skall man som chef hålla i tömmarna och ha draghjälp av kraften i drevet inte bli överkörd av detsamma!
Langen/Sverredal ger nycklar för att uppdatera eller uppgradera alla de pärmar som finns i våra bohyllor runt om i vårt avlånga land, tänka nytt och utveckla rutiner som behövs i vårt samtida samhälle. Boken avslutas med ett digert material mallar och checklistor som både är väl genomtänkta och lätta att ta till sig. De hjälper oss att hamna rätt i förståelsen och uppdateringen av rutiner och grundläggande kunskap om hur man bör/ kan hanterar kris i vårt supermediala samhälle. Nedan följer med förlagets tillstånd ett exempel på författarnas utmärkta språk och pedagogiska upplägg. Avsnittet är valt av mig för att understryka den mediala utmaningen. Notera att Langen/Sverredal ”kryddar” anrättningen med riktiga exempel ur verkligheten. Detta gör att det mycket snabbt blir realitet och sätter igång processer läsaren då begripliheten och igenkännings faktorn blir hög.
Det hände dem då kan det hända oss nu!
Ytterligare en stor förtjänst detta material har är att det är upplagt så i sin pedagogik och metodik att den på samma gång är relevant för det lilla sammanhanget såväl som det stora. Det vill säga att både du som chef och dina anställda har god nytta av detta uppgraderade material om krisens kommunikation oavsett antal anställda.
Denna kommunikation är väsentlig att ha koll på både externt (media) och internt (arbetsmiljölagstiftning, personalvårdsansvar etc). Det kommer ju alltid till det att ansvar utkrävs och syndabockar skall fram, detta är människans natur, och media förstärker oftast den bilden till den grad att den som inte vet vad som skall göras riskerar att åka med i krisens svallvågor. Författarparets insikter i mediahantering är alltså guld värd för oss andra som inte är så vana vid den arenan. I botten ligger en underliggande kunskap om relationer som ju är en av de viktigaste orsakerna till både kris, konflikt och nödvändigt i krishanteringens dramaturgi. Författarna visar att de har förvärvat insikter i vad det kan vara att vara människa och kan omsätta detta med god pedagogisk hållning. Det blir både lätt att ta till sig och att förvandla till insikt, som en slags reflektionsspegel, och omvandla till kunskap i det egna sammanhanget för att hitta vägar fram mot lösning och nyorientering.
Maria Langen är kommunikationsstrateg, frilansjournalist och fotograf. Hon är även specialiserad inom kriskommunikation, utbildad KBT-pedagog och krishanterare.
Sverre Sverredal är en erfaren projektledare, risk manager och kriskommunikatör. Kriskommunikationsplanering, scenarioövningar och utbildningar är Sverres specialitet.
Texten ovan är hämtad från bokens ”varudeklaration” och sammanfattar innehållet på ett hyfsat sätt. Dock vill jag lyfta fram författarparets förmåga att vara just guider (och vem behöver inte det) och bollplank för oss chefer/ ledare som så många gånger blir så förfärligt ensamma. Inte minst när det stormar och krisens tsunami drar in över våra stränder. Här har vi ett material som är ett gott ledarstöd, det bästa jag sett på mycket länge, när man befinner sig i cyklonens öga eller varför inte i god tid innan man hamnar där!
När krisens vågor slår höga behövs ett gott skepp som håller. När ovädret är över en är det försent att börja förbereda sig. Det måste övas in och sitta reflexmässigt i ryggmärgen. En av bokens styrkor är just inspirationen till övning och förberedelser. Ofta är tiden knapp för oss i dag men här finns en god vägledning med god pedagogik som hjälper hela besättningen från skeppsredare till kökspojke, för att ta en gammal skeppsbild, men även anhöriga och kunder. Bokens breda anslag ger möjligheter att hantera krisens grammatik i dess nya uppgraderade sammanhang i vårt supermediala samhälle.
Uffes Moderna Sjömansbiff
Efter allt tal om sjön kan en sjömansgryta eller sjömansbiff vara toppengott. Laga den gärna tillsammans och samtala om livet och dess vågtoppar och dalar.
Här med en litet stänk av kinesiska sjön:)
Som ni ser har jag utökat rätten med fler ingredienser. Skall man ut på sjön hacka upp allt och lägg färdigt i en burk. Då går det smidigt även i kabyssen. Champinjoner, grön selleri, morötter, lök av olika slag, Röda bönor eller andra, palsternacka och färsk ingefära. En liten chili kan gå med på kul. Potatis och innanlår, vetemjöl, lagerblad och kryddpeppar hör till. Lagerpilsner av god sort men du kan använda vad som du gillar.
Fräs grönsakerna gärna i smör och olja. Fräs köttet typ innanlår i lagom strimlor i en annan panna. Mjöla gärna först köttet innan stekning. Slå på pilsner och puttra en stund.
När grönsakerna är brynta slå på buljong och pilsner.
Krydda med peppar och salt. Glöm inte kryddpeppar! Har du goda örter hemma använd vad du gillar. Lagerblad är ett måste
När grönsakerna och pilsnern puttrat ihop dra åt sidan.
Den skivade pilsner och buljongkokta potatisen som nästan är färdig blandas ihop med grönsakerna.
Köttet läggs i och mer pilsner, en nypa socker peppar och salt. När potatisen är färdig är rätten färdig Strö en näve hackad persilja över rätten
Jag brukar ibland blanda yoghurt, salt och hackad färsk mynta och lite citronsaft till en slags dressing att toppa anrättningen med. Rödbeta och saltgurka hör till.
Tips, finhacka vitlök, chili och ingefära till en slags kryddpasta som du rör i efter ett tag så att det inte bränns i pannan.