Den älskade och berömda sinnesrobönen av teologen Reinhold Neibuhr från 1926
Här finns den i två översättningar,
en rak och en bearbetad.
Källa: Ninnis skrivklå´a
det jag inte kan förändra;
mod att förändra det jag kan;
och förstånd att inse skillnaden.
Att glädjas åt ett ögonblick i sänder;
och att acceptera motgångar
som en väg till frid.
inte såsom just jag vill ha den.
väl om jag överlåter mej åt Hans vilja.
salighet tillsammans med Honom
i det tillkommande.
Gud, ge mig sinnesro att acceptera
det jag inte kan förändra;
mod att förändra det jag kan;
och förstånd att inse skillnaden.
att den släcker min indignation
över det som är fel, vrångt och orätt.
Att tårarna slutar rinna nerför mina kinder och vreden slocknar i mitt bröst.
om möjligheten att nå en förändring
bara för att det som är fel är lag och normalt, att det som är vrångt och orätt har historia.
bara för att jag är i minoritet.
Varje ny tanke startar alltid
hos en ensam.
Denna bön/ meditation är en viktig vän och kraft ett ”livshandtag” för många människor. Många tror felaktigt att den är till för människor som är alkoholiserade eller narkomaner slavar under sina droger och vill ta sig ur sitt beroende. Denna bön eller meditation är större än så. Vem är egentligen INTE missbrukare? Mitt svar på denna fråga är INGEN! Vi har bara gjort detta i socialt och ekonomiskt hänseende så att dessa grupper alkoholister och narkomaner särskilt pekats ut och stigmatiserats. De är vår tids leprabärare!
Niebuhr slår huvudet på spiken när han formulerar sina rader och hjälper oss att upptäcka gränsen mellan det fasta och rörliga i tillvaron. Mysteriet med det föränderliga. Vad är evigt och vad är det inte? Frågor som människan sysslat med i långeliga tider. Man kunde säga att han tänder upp ett fyrljus i gränsvattnet mellan tro och vetande och på så sätt hjälper oss att navigera lite tryggare mellan reven.
Kyrkofadern Augustinus (354-430) talade bland annat om begreppsparet UTI och FRUI. Dessa skulle närmast betyda BRUKA och NJUTA på svenska. Han menade att om man brukar det man skall bruka och njuter det man skall njuta så hamnar människan rätt men börjar hon njuta det man skall bruka och bruka det man skall njuta är vägen utför påbörjad.
En kortare och något mer modern variant av detta resonemang kunde vara: det gäller att för oss att använda saker och ting av rätt anledning. Äta av rätt anledning, dricka av rätt anledning, arbeta av osv. Det gäller allt! Allt som du kan bruka kan du även missbruka. Mat, dryck, arbete, sex, religion, andlighet, politik, relationer, pengar, makt, godis, renlevnad, Internet, spel, idrott, sol, kärlek, rädsla, hälsa, fart och själva livet. Listan är lång och den kan göras hur lång som helst……..
Den har dessutom inga gränser denna lista utan gäller alla människor i alla världens länder.
Allt fler missbrukar relationer med stora kostnader som följd. Oavsett om det är ett överdrivet narcissistiskt intresse för sig själv eller självupptagenhet med den nya tekniken som verktyg eller att det handlar om att relationer inte längre fördjupas utan ständigt byts mot nya så uppstår konsekvenser för omgivningen. För hette det att ”jag tänker alltså är jag till” Nu heter det ”jag känner alltså är jag till” Vad som är rätt för mig känner jag och detta till och med överordnas förnuftet. Där kan vi tala om Hegels pendel som nu svänger ut mot förnuftets antites. Det är inte längre en fråga om motsatsparet tro och vetande utan om spänningen mellan att tänka och att känna. Beroende på hur tyngdpunkten ligger och sammanhang får man givetvis olika resultat. Det är inte en tillfällighet att omedelbar tillfredsställelse har ersatt hänsyn och det allmännas bästa. Varför åt du detta? Du vet ju att du har diabetes….Jag kände för det. Men du vet ju att………..
De flesta av oss är ”normalhederliga syndare” vars missbruk sällan märks eftersom
vi missbrukar lite av fler saker samtidigt och det ofta skiftar över tid. Tiderna ändras och vi oftast med dem. Talesättet lyder ju att summan av lasterna är konstant. Om man jämför en människa som missbrukar relationer med en människa som missbrukar arbete, smågodis eller knark ser vi genast att det finns grader på skalan hur vi ser på bruket/missbruket. Arbetsmissbruk anses ju fortfarande finare i relation till mat och godis missbruk för att inte tala om drogmissbruk. Men är det mindre dödligt? Det avgörande är hur samhället och den sociala gemenskapen ser på det hela. Helt klart är att både arbetsmissbruk och mat missbruk är på väg att ställa sig allt längre och längre fram i kön över missbruk. Inom tio år är de i samma klass som alkohol och narkotika. Medan viss form av narkotika vinner insteg och anses rumsrent och inte så farligt längre. Jag tycker mig se två huvudfaktorer när värderingar ändras, de finns i alla fall alltid med.
Först är det pengar. Hur mycket ett missbruk kostar för samhället tycks vara avgörande för hur vi ser på varandras böjelser. Det andra är kunskap. Vi lär oss hela tiden mer om vad som är nyttigt och mindre nyttigt för oss. Det har ofta inget med hur vi sedan faktiskt handlar mot oss själva och andra att göra men en faktor är det.
Ett exempel på detta från min tid som rektor var när kom till en av förskolorna på ett oanmält besök. Jag hade varit där dagen innan och gått igenom de nya bestämmelserna angående rökning på arbetsplatsen och på arbetstid. Då jag hade bråttom sneddade jag igenom området för att ta bakvägen in via lastkajen. Där stod en välutbildad förskollärare och rökte. Jag ,hennes chef, kom och hon blev tagen på bar gärning med ett antal regelbrott mot arbetsmiljön. Jag såg henne i ögonen och lät henne förstå hur ledsen jag blev innan jag tyst passerade in genom dörren. Ledsen blev jag inte för att hon rökte utan för att hon var höggravid. Hon väntade barn samma månad. Jag insåg omedelbart att oavsett vad jag skulle göra skulle hon fortsätta. Hon var slav under sin last och inte vän! Detta drabbade tredje part som var helt oskyldig. Sådan är också människan i allt för många fall!
En livshållning jag försöker lära ut och själv följa är att vara vän med sina laster och inte slav under dem. För lasterna har man! Öppna eller dolda men de finns där alltid och hos alla.
Klart är att moral och moraliska förskjutningar mer handlat om socioekonomiska faktorer än om religion genom historien. I detta sammanhang är religionen överskattad och givetvis underställd ovanstående resonemang. För mycket religion är även det ett missbruk! Två områden där man tydligare än andra kan se dessa förskjutningar i våra dagar är inom mat/ fetma och inom relationsområdet. Sjukvårdskostnaderna för människor som äter och dricker av fel anledning ökar med astronomiska belopp och samhället kommer inte att klara dessa i framtiden. En miljard människor lider av fetma i västvärlden och sjukvården kan aldrig operera alla. Samtidigt finns en miljard som är undernärda……Det beror på fördelningspolitik. Det vet vi alla men vi blundar och fortsätter att blunda.
Religionens bidrag till detta har inte ändrat sig genom åren då en av dödssynderna är och förblir frosseri men man kan frossa på olika sätt vilket vi sällan tänker på. Man kan även frossa i hälsa, renlevnad, relationer, regler och kontroll etc. Sanningen om oss är; om vi inte av fri vilja vill…. så gör vi ändå som vi vill. Om vi inte förstår varför vi borde leva på ett visst sätt och verkligen vill det så gör vi det inte!
Ingen människa har någonsin lärt någon något som inte själv vill det!
Vi är inne i den fria och självständiga människans tidevarv. Ingen inte ens Skaparen, om man nu tänker sig en sådan, bör besvära sig med att tala om hur den moderna människan borde leva. Men konsekvenserna uteblir aldrig. Säger man ja i ena änden får man säga nej i den andra och tvärtom. Detta är både en naturlag och en andlig lag. Allt hänger ihop det är bara frågan om man vill se detta eller inte. Det senaste decenniets miljödebatt och forskning är väl bevis nog i sammanhanget. Vi har ca 2000 miljöskulder bara i vårt land som ännu inte sanerats där människan kortat vägen i hörnet och tagit ut vinster utan hänsyn till andra sig själv eller naturen. Konsekvenserna är tydliga och de är kvar……osanerade.
Hur skall man då navigera i dagens samhälle? Hur skall man klara allt ansvar parat med alla val som vi i alltför hög hastighet måste klara? Sinnesrobönen är ett verktyg som hjälper oss att sortera. Det finns alltid saker som jag inte eller aldrig kan påverka. Hur solen går upp och ner är ett enkelt exempel. Det kan jag inte påverka men jag kan påverka var jag befinner mig den mörka delen av året om jag som jag bor i Norden. Själva nyckel i denna bön är just formuleringen: och förstånd att inse skillnaden. Det har med vishet att göra och den kan inte kokas fram på 2 minuter i en mikrovågsugn. Livsvisdom tar mycket lång tid och är ömtålig. Dessutom kräver den lika delar förnuft och känsla kombinerat med uthålligt arbete som många gånger sätter ens egna begär åt sidan. Därför är den vägen mycket smal och få kommer att finna den särskilt i våra dagar när den moderna människan helt och hållet missförstått sin plats i universum. Hon är en del av detta universum inte centrum av det!
Lär dig att sortera i ditt sinne och det är ett första steg mot vishet! Använd sinnesrobönen som ett raster och bestäm dig för vad du skall lägga kraft på. Påverka det du kan påverka och släpp det andra. Spara krafterna till det som du kan ändra på. Tänk en ny tanke, gör på ett annat sätt och få ett annorlunda resultat. Sluta med att göra mer av samma sak. Det leder inte framåt utan i cirkel om ens det. Tänk dig att du börjar med trappan nerifrån och upp i stället för uppifrån och ner. Ha inte alltid de stora visionära tankarna för ögonen utan arbeta med det lilla i den lilla världen. Sedan kan trappsteg läggas till trappsteg och allt närmare himlen kommer du. Det är ett bra råd för att inte bli lurad på sitt liv som enligt mitt sätt att se det är en definition av ondska. Att ta i från människan allting och ersätta detta med ingenting.
Var vän med alla dina laster, med din längtan och dig själv. Var inte slav utan fri!
Med tanke på att vi går på pumpen så ofta gör vi nu en pumpasoppa med glimten i ögat och med rotselleri, vitlök en skvätt grädde och vitt vin
Fräs upp smör och olja i en kastrull med tjock botten. Fräs lök utan att den får färg.
Kärna ur butternut pumpan och
skala rotsellerin
Skär pumpan i cmstora bitar,
rotsellerin likaså
Skiva ett par vitlökar och riv skalet av
en citron
Fräs pumpan och rotsellerin, häll på vitt vin och buljong. Använd grönsaks eller kyckling buljong.
Mixa soppan slät med grädde, salt och peppar. Servera på varma tallrikar